Domowe sposoby na haluksy

Rate this post

Domowe sposoby na leczenie istnieją w przypadku każdej choroby. Nie dziwi więc, że także leczenie haluksów jest podejmowane samodzielnie. Zanim jednak zabierzemy się za domową terapię, musimy uświadomić sobie, że można ją stosować tylko w sytuacji, jeśli zwyrodnienie naszych stóp nie jest jeszcze w stadium zaawansowanym lub jeśli traktujemy je jako dodatkową metodę, obok tej zaleconej przez lekarza.

Haluksy to zwyrodnienia kości i stawów stóp, które objawiają się niezwykle boleśnie i nieestetycznie. Nie da się ich kompletnie wyleczyć domowymi sposobami na haluksy, mogą one jedynie ulżyć w bólu i pomóc normalniej funkcjonować. Schorzenie to jest bowiem wyjątkowo uciążliwe w codziennym życiu – utrudnia chodzenie i noszenie jakiegokolwiek obuwia, poza specjalistycznym. A i to nie zawsze pomaga. W większości sytuacji konieczne jest operacyjne usuwanie haluksów. Aby jednak spowolnić proces rozwoju choroby i – jak już wspomniano – zmniejszyć ból, stosuje się pewne domowe zabiegi.

Zapobieganie haluksom

Przede wszystkim, haluksom należy zapobiegać. To pierwszy i najważniejszy domowy sposób w walce z tym schorzeniem. Jako że przyczyny haluksów zwykle biorą się ze źle dobranego, niewygodnego obuwia na wysokim obcasie, kobiety, które mają genetyczną skłonność do tej choroby, powinny przede wszystkim ograniczyć noszenie butów na obcasie do minimum. Należy także unikać szpilek czy czółenek z ostrymi czubkami, gdyż są bardzo ciasne w okolicy narażonej na powstawanie haluksów. Powoduje to nienaturalne ustawienie i ucisk stopy, podobnie jak w przypadku point noszonych przez baletnice.

Jednym z czynników ryzyka w przypadku haluksów jest także płaskostopie, dlatego trzeba też unikać ciągłego chodzenia w płaskich klapkach. Profilaktycznie warto jest również uprawiać sporty nieobciążające stóp, takie jak pływanie czy jazda na rowerze. Nie tylko pomagają one stopom, ale także sprawiają, że łatwiej nam zachować prawidłową masę ciała. To z kolei jest kolejnym środkiem zapobiegawczym, gdyż otyłość stanowi jedną z przyczyn powstawania haluksów.

Ćwiczenia na haluksy

Kiedy już schorzenie się pojawi, nie rezygnujmy z ćwiczeń. Istnieją specjalne zestawy treningowe, które pomagają osobom mającym haluksy. Zwyrodnienie często pojawia się jednocześnie z płaskostopiem – oba wynikają z noszenia niewłaściwego obuwia. Jeśli ćwiczeniami usuniemy tę nieregularność, jaką jest płaskostopie, możemy zapobiec dalszemu rozwojowi haluksów. Do podstawowych ćwiczeń na płaskostopie należą: chodzenie na palcach, zwijanie palców u stóp lub chwytanie nimi kawałków materiału. Trening stóp obejmuje także toczenie piłeczek, stawanie naprzemiennie na palcach i na piętach, chodzenie na zewnętrznej stronie stóp, czy zwykłe rozciąganie palców. Najlepiej ćwiczenie takie powtarzać codziennie po kilkadziesiąt razy. Kiedy haluksy przeszkadzają już w chodzeniu, stosuje się zestawy treningowe, służące utrzymywaniu równowagi.

Jeśli choroba jest już w zaawansowanym stadium, domowe sposoby nie będą w stanie nam pomóc. O ciężkim obliczu schorzenia możemy mówić, kiedy ból jest nie do zniesienia nawet podczas małej aktywności fizycznej, a także kiedy duży palec jest już bardzo zniekształcony i zaczynają się problemy z drugim, sąsiednim palcem. W takich sytuacjach nie pomoże już ani profilaktyka, ani ćwiczenia, ani nawet zapisane przez lekarza wkładki. Trzeba zgłosić się do ortopedy, który najprawdopodobniej skieruje nas na operacyjne usuwanie haluksów.

Wszystko o Haluksach - Leczenie Haluksów halyksy.netpl

2 odpowiedzi do artykułu “Domowe sposoby na haluksy

  1. MAx

    Ćwiczenia na haluksy nie są takie złe. Lekarz opracował mi taki zestaw i na razie problem się nie powiększa. A dla mnie najważniejsze jest to, żeby nie robić operacji haluksów, bo po prostu nie lubię cięcia i nie chcę tego robić jeśli nie będę musiał. To dopinguje do ćwiczeń na haluksy i jak na razie jestem bardzo zadowolony.

  2. Renia

    Sposób na haluksy? Nie tylko na haluksy, ale też na płaskostopie oraz coraz częstsze kontuzje biegaczy – chodzenie na bosaka. Jak się chodzi boso, to lepiej pracują wszystkie mięśnie i ścięgna, które w butach i kapciach często są wyłączone z ruchu. Znacząco je to osłabia, co wpływa na to, że potem zaczynają się kłopoty zdrowotne, bóle itp.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

86 − = 84