Domowe sposoby na sen

Rate this post

Sen jest ogromnie ważny dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Aby zachować zdrowie i urodę, należy zapewnić organizmowi optymalną dawkę snu. Niestety nie zawsze jest to możliwe. Wielu ludzi boryka się z problemem bezsenności o różnym podłożu.

Jaka jest przyczyna tego stanu rzeczy?

– dolegliwości fizyczne, czy choroby psychosomatyczne np. problemy z tarczycą,

– nadużywanie leków,

– nadużywanie alkoholu,

– problemy emocjonalne – stany lękowe, depresja itp.

– stres.

Stres nocną zmorą

W większości przypadków, to stres odpowiada za problemy z zasypianiem. Stresujemy się zarówno przed ważnymi wydarzeniami np. egzaminami, wystąpieniami. Stresujemy się, ponieważ codzienne czynności wymagają od nas bardzo szybkich reakcji – prowadzimy niezwykle intensywny tryb życia. Często jest tak, że zasnąć nie pozwalają nam przeżycia bieżącego dnia – w myślach rozpamiętujemy niepowodzenia czy sytuacje, z którymi mieliśmy do czynienia w ciągu dnia, nasz umysł pracuje na wysokich obrotach.

Jak wygrać z bezsennością? Najlepiej ograniczyć jej główne źródło, czyli stres.

Istnieją różne metody walki ze stresem – mniej lub bardziej skuteczne. Jedni znajdują ukojenie, oglądając ulubiony serial, inni gotując czy prasując. Jednak niezawodnym, polecanym przez specjalistów, sposobem rozładowania napięcia, jest zdrowy wysiłek fizyczny. Dzienna dawka ruchu uwalnia umysł od kłębiących się w nim czarnych myśli.

Kiedy i jak ćwiczyć? Warto ćwiczyć regularnie, ale nie bezpośrednio przed snem. Ruch wyzwala w mózgu endorfiny, dzięki którym czujemy się szczęśliwi i spełnieni, a troski dnia codziennego tracą na znaczeniu.

Inne domowe sposoby na sen:

– świeże powietrze

Pokój, w którym śpimy powinien być przewietrzony, a temperatura w pomieszczeniu optymalna,

– zachowanie stałych godzin snu

Każdy człowiek ma własny biorytm i potrzeby w zakresie snu i czuwania. Warto wsłuchać się w potrzeby własnego ciała;

– wygodna sypialnia

Najlepiej spać w pomieszczeniu specjalnie do tego celu przeznaczonym, wyposażonym przede wszystkim w wygodne łóżko. Nadmiar przedmiotów w otoczeniu daje wrażenie chaosu, bodźce zewnętrzne rozpraszają, nie pozwalają zasnąć. Dobrze gdy sypialnia zlokalizowana jest w cichej części domu, z dala od bodźców zewnętrznych – świateł, gwaru ulicznego;

– lekki posiłek

Pokarmy, które spożywamy również wpływają na jakość snu. Przed snem nie należy zjadać obfitego posiłku, błędem jest także chodzenie spać z pustym żołądkiem.

– napoje, napary

Oczywiście przed snem unikamy napojów zawierających kofeinę czy teinę. Warto przed snem wypić uspokajającą herbatą ziołową np. rumiankową, z melisy czy lipy. Napar z ziół to doskonały domowy sposób na sen, który skutecznie ukoi układ nerwowy i pozwoli zapanować nad stresem.

Odpowiedź do artykułu “Domowe sposoby na sen

  1. czytelnik

    Najlepsze domowe sposoby na sen to nie tylko te, które pozwolą dobrze zasnąć, ale też te, które sprawią, że będzie się spało długo, bo to jest de facto klucz do tego żeby się wyspać i realnie odpocząć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

11 − = 6