Jaka dieta pozwoli obniżyć poziom cholesterolu

Poziom cholesterolu we krwi w dużej mierze zależy od naszej diety. Jeśli jest on za wysoki, bardzo często wystarczy odstawić z menu słodkie i tłuste produkty, by po paru miesiącach jego poziom mieścił się w granicach normy. Zmiana nawyków żywieniowych może raz na zawsze pomóc nam pozbyć się problemu z cholesterolem i pozwolić nam cieszyć się dobrym zdrowiem do późnej starości.

Dieta przy wysokim cholesterolu musi być bardzo ostrożnie komponowana. Nie trzeba bowiem jeść samego mięsa i wędlin, by mieć wysoki poziom cholesterolu we krwi – bułka pszenna z masłem i plastrem sera pleśniowego, zamiast grahamki z margaryną roślinną i twarogiem czy sałatka z majonezem, zamiast sałatki z sosem vinaigrette z dobrej oliwy to prawdziwe cholesterolowe bomby. Istotny jest także sposób przygotowywania potraw. Potrawy smażone (zwłaszcza na smalcu) powinny zniknąć z menu raz na zawsze, a w ich miejscu powinny pojawić się potrawy duszone, pieczone i gotowane. Przy nieprawidłowym poziomie cholesterolu należy także zrezygnować z jedzenia wieprzowiny, jagnięciny i baraniny oraz stawiać na chude mięso drobiowe, wołowinę oraz ryby bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 (z wykluczeniem łososia, makreli, śledzia itp.).

Fibra Vitale - Błonnik Witalny na cholesterol

Odżywianie przy wysokim cholesterolu wymaga także ograniczenia spożycia cukru do minimum. Cukier negatywnie wpływa na poziom trójglicerydów. Niewskazane są również produkty przetworzone: chipsy, frytki, gotowe dania, zupki chińskie czy fast foody. Duże ilości cholesterolu występują także w jajkach, maśle, wątróbce, sercu kurzym czy nerkach, dlatego nie należy jeść więcej, niż jednego żółtka dziennie czy wątróbki częściej, niż dwa razy w miesiącu. Mimo że produkty te zawierają ogromne ilości cholesterolu, nie powinno się całkowicie eliminować ich z diety ze względu na obecne w nich żelazo i witaminy.

Dieta przy cholesterolu na nieodpowiednim poziomie musi być bogata w produkty obniżające go do odpowiednich wartości. Jednym z takich produktów jest sezam, będący źródłem fitosteroli. Fitosterole hamują wchłanianie cholesterolu LDL w przewodzie pokarmowym. Gdy ma się więc ochotę na słodki deser, lepiej jest sięgnąć po sezamki, niż po ciastko. Białko zwierzęce warto natomiast zastępować białkiem roślinnym – jego ogromne ilości znajdują się w roślinach strączkowych: fasoli, soczewicy, grochu czy ciecierzycy. Ponadto warzywa strączkowe są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, który pomaga w walce z cholesterolem. Błonnik znajduje się również w warzywach i owocach, jednak o ile warzywa można jest w każdej ilości, o tyle z owocami trzeba uważać ze względu na obecny w nich cukier. Wyjątek stanowią owoce cytrusowe – zwłaszcza grejpfrut, którego osoby ze zbyt wysokim cholesterolem powinny jeść codziennie (jedną sztukę). W błonnik bogate są też pełnoziarniste pieczywo, makaron razowy i nieoczyszczony ryż.

Przed wysokim cholesterolem chronią również witamina C, E, flawonoidy oraz karotenoidy. Zapobiegają one utlenianiu się LDH i powstawaniu wolnych rodników oraz wzmacniają ściany naczyń krwionośnych, chroniąc jednocześnie przed wystąpieniem zmian miażdżycowych.



fibra vitale na cholesterol

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

bonusy bez depozytu
kasyno bez depozytu chat nasze wygrane z freespinów hot slot czyli który w tym momencie dużo sypie i gdzie weź udział prawolingo.pl